بذر تربچه

زیستگاه تربچه، فرانسه است و از خانواده Brassicaceae یا خردل می‌باشد به همین دلیل از نظر بافت بسیار شبیه به شلغم است. این سبزی محبوب دارای گونه‌های زیادی است که معمولا از تربچه (ریشه) و برگ‌هایش به عنوان سبزی همراه با غذا یا در سالاد استفاده می‌شود.

تربچه یک گیاه یک ساله است و ارتفاع شاخه‌های آن تا یک متر هم می‌رسد. برگ‌های ریحان پهن، ناصاف ودارای بریدگی‌های نامنظم می‌باشد گل‌های سفید رنگ یا زرد روشن در انتهای شاخه‌ها نمایان می‌شود. برگ‌ها و ریشه این گیاه سرشار از ویتامین C می‌باشد البته ویتامین موجود در برگ‌ها نسبت به ریشه بیشتر است. ریشه این گیاه که گرد و قرمز رنگ می‌باشد سرشار از پتاسیم، اسید فولیک و مس می‌باشد این گیاه برای درمان اختلالات کبدی مناسب است و خاصیت ضد سرطانی نیز دارد خوردن برگ تربچه به هنگام غذا خوردن می‌تواند در هضم غذا کمک نماید. این گیاه به نام نگین سبزی خوردن معروف است تربچه برای مقابله با کلسترول بد خون و پاکسازی کبد فوق‌العاده است. تربچه برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی مناسب است وجود گوگرد در تربچه باعث جلوگیری از آسیب سلول‌ها می‌شود.

تربچه نقلی یا گرد معمولا زود به بار می‌نشیند و بعد از ۲۲ روز قابل برداشت است. در هر آب و هوا و خاکی می‌روید، در هوای گرم  زود پوک شده از مرغوبیت آن کاسته می‌شود.

بذر تربچه

روش کاشت و نگهداری بذر تربچه :

خاک : خاک غنی و سبک که زهکش خوبی داشته باشد برای کاشت تربچه مناسب است.

آبیاری: آبدهی برای بذر تربچه یکبار در روز مناسب می‌باشد

زمان کاشت بذر تربچه: زمان کاشت در مناطق گرم از شهریور ماه تا اردیبهشت ماه و در مناطق سرد از اسفند ماه تا شهریور ماه است.

زمان جوانه زنی: حدودا ۵ روز زمان لازم است تا بذر ها جوانه بزنند.

نور: بذر تربچه به نور زیاد نیاز دارد بذر را در محلی بکارید که نور مستقیم آفتاب به گیاه بتابد.

روش کاشت بذر تربچه:

بذرها را به صورت دست پاش یا ردیفی در ردیف‌هایی با فاصله ۳۰الی ۴۰سانتیمتر از هم بکارید عمق مورد نیاز برای کاشت بذر عمق نیم تا یک سانتیمتری می‌باشد.