پرورش زالوی طب سنتی

10%
Saat
۱۰ ساعت
Tarik
حضوری و آنلاین
Modares
مهندس شفیعی
Hozori
نوع برگزاری: عملی
Hozori
تعداد جلسه تئوری
Hozori
تعداد جلسه عملی: 10
‭6,000,000‬ تومان
اشتراک گذاری:

مدرس دوره: مهندس شفیعی

از مزایای حضور در دروه می توان به مشاوره رایگان قبل از شروع، آموزش کاربردی با مربیان به نام و اخذ مدرک از جهاد کشاورزی اشاره کرد. همچنین شما با دریافت مدرک بین المللی ما می توانید جهت اخذ وام خود اشتغالی اقدام نموده، و تا زمان رسیدن به مرحله کار از مشاوره ما استفاده کنید.

 


سر فصل های دوره آموزش پرورش زالو :

روش های تکثیر / روش های پرورش زالو / روش های نگهداری / روش های تغذیه / بیماریهای زالو / بررسی خصوصیات و حداقل شرایط برای راه اندازی کسب و کار چند سر فصل مهم دوره آموزش پروش زالو در مجموعه سپید خوشه نقش جهان است.

 

با توجه به فواید قابل توجه زالو درمانی در بهبود گردش خون، سلامت پوست و مو و غیره، در حال حاضر افراد زیادی به دنبال آموزش پرورش زالو برای فروش زالوی طبی و کسب درآمد از این طریق هستند.

در واقع با توجه به استقبال روز افزون مردم از درمان با روش های طب سنتی می توان پرورش زالو را یکی از کسب وکارهای در حال توسعه و موفق دانست.

آیا شما هم یکی از علاقه مندان پرورش زالو هستید؟

در این صورت باید دوره های آموزش پرورش زالو را بگذرانید.

چرا که برای پرورش موفق زالو قطعا به آموزش و کسب تجربه ی لازم نیاز خواهید داشت.

خوشبختانه برای پرورش زالو به سرمایه ی زیاد یا تجهیزات خاصی نیاز نیست.

کافی است مدتی را برای آموزش پرورش زالو در نظر بگیرید و پس از کسب مهارت لازم شروع به کار کنید. در ادامه نکات لازم برای پرورش زالو و فراهم کردن محیط رشد مناسب برای آنها را ذکر می کنیم. همچنان با وب سایت سپید خوشه همراه باشید.

اثرات معجزه گر این موجود خونخوار، در رفع جوش ها (آکنه) ، لک و چروک اثبات شده و یکی از بهترین داروهای شفاف کننده ی پوست است.

زالو علاوه بر اینکه بیماری های پوستی مانند اگزما ، قارچ ، آلوپسی ها و ….. را درمان می کند، نقش بسیار مهمی در زیبایی پوست دارد.

هر نوع تیرگی در پوست از نظر طب طبیعی و سنتی به دلیل افزایش سودا و صفرای است و یا به عبارت عامیانه تر ناشی از کثیفی خون است.

زالو درمانی باعث دفع خون کثیف و یا همان سودا می شود که این کار بوسیله نقش خونخواری زالو انجام می شود؛. زالو یکی از حیواناتی است که به نوعی می توان آن را در خانواده کرم ها در نظر گرفت.

با توجه به این که استفاده از روش های درمان سنتی همیشه مورد توجه بوده است، پرورش زالو می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای شروع یک کسب و کار باشد چرا که نیاز به تجهیزات و سرمایه خاصی ندارد.

بررسی ویژگی های زالوهای طبی و نحوه تشخیص آن

زالوها به شکل های متفاوتی دیده می شوند که فقط نوع خاصی از آنها طبی است و برای پرورش و کسب درآمد مناسب است.

اما تفاوت زالوهای طبی و غیر طبی چیست؟

افرادی که قصد پرورش و تکثیر زالوهای طبی را دارند، هنگام آموزش پرورش زالو،  باید به طور کامل با نژاد زالوی طبی آشنا شوند.

زالوهای طبی معمولا اندازه ای حدود ۵ تا ۱۲ سانتی متر دارند و با رنگ های سبز، حنایی، زیتونی و یا تیره تر موجود هستند.

همچنین خطوط رنگارنگی در دو طرف بدن تیوپی شکل زالوهای طبی وجود دارد که اغلب به رنگ زرد یا نارنجی است.

توجه داشته باشید که زالوی طبی بیشتر به دم موش یا ملخ های ریز شباهت دارد. در صورتی که زالوهای غیرطبی و سمی به مارماهی شباهت دارند و اغلب سیاه رنگ با کرک های نرم و ریز هستند.

در دوره آموزش پرورش زالو طبی به شما نحوه ی تکثیر زالوی طبی به صورت کاملا بهداشتی و صحیح مطابق با دستورالعمل های مربوطه آموزش داده می شود.

داشتن یک فضای ایزوله برای پرورش زالو به همراه تجهیزات لازم و همینطور برخورداری از یک استخر یا مخزن آب با دما و نور مناسب، از مهم ترین شرایط محیطی برای تولید زالوی طبی هستند.

در ادامه به نکات بیشتری از آموزش پرورش زالو می پردازیم.

 

مهم ترین نکات آموزش پرورش زالو چیست؟

زالوها مانند هر جاندار دیگری از طریق تولید مثل تکثیر می شوند. بنابراین برای پرورش زالو شما ابتدا به چند زالوی مولد نیاز دارید که باید آن ها را از مراکز معتبر تولید زالوی مولد تهیه کنید.

هنگامی که تجهیزات لازم و همینطور زالوهای مولد را تهیه کردید می توانید تکثیر آن ها را بر اساس آموخته های خود در دوره های آموزش پرورش زالو شروع کنید.

یکی از نکات مهمی که در آموزش پرورش زالو وجود دارد فراهم کردن یک محیط ایزوله و مناسب برای پرورش زالو است.

اگر می خواهید بیشترین ضریب تکثیر زالوها را تجربه کنید باید یک محیط پرورش مشابه به زیستگاه اصلی آنها ایجاد کنید.

این جانوران باید در یک محیط استاندارد و بهداشتی پرورش داده شوند و از هرگونه استرس و آلودگی دور باشند.

همینطور باید تغذیه مناسبی داشته باشند. در این صورت تکثیر زالوها با موفقیت انجام می گیرد.

شما باید زالوهای مولد را وارد سیکل تولید مثل کنید.

سپس در یک دوره ۱۸ ماهه، با تکثیر زالوهای مولد و پرورش لاروهای تولیدی، لاروها به زالویی با اندازه ی مناسب برای فروش می رسند.

هنگامی که زالوهای مولد را خریداری کردید به آنها باید در یک دوره ی ۴۵ روزه غذا دهید تا آماده ی فاز تخم گذاری شوند.

این فاز تقریبا ۳ ماه طول می کشد و پس از آن زالوها به فاز زمستان گذرانی وارد می شوند. پس از آن نیز فاز تکثیر مجددا  تکرار خواهد شد.

هنگام گذراندن دوره ی آموزش پرورش زالو و کسب تجربه در این زمینه  معمولا متوجه می شوید که زالوهای مولد در دوره دوم تخم‌گذاری ضریب تکثیر حداکثری را دارند.

توجه داشته باشید که زالوهای مولد هر بار برای سه دوره قابل نگهداری هستند و پس از آن برای ادامه تکثیر به زالوهای مولد جدید نیاز خواهید داشت.

 

 

مناسب ترین اندازه زالوی طبی برای فروش

آموزش پرورش زالو شامل دو مقوله مهم تکثیر زالوی طبی و سپس پرورش زالوها تا اندازه ی مورد نظر برای فروش است که هر دو به صورت هم زمان انجام می شود.

پس از تکثیر زالوهای طبی، این زالوها باید به یک اندازه ی مناسب برای فروش برسند. شما باید زالوهای تولید شده را با توجه به نیاز خریداران زالوی طبی و یا استانداردهای موجود در این زمینه پرورش دهید.

معمولا در آموزش پرورش زالو مناسب ترین اندازه برای زالوی طبی سایز یک چوب کبریت عنوان می شود.

زالوهای طبی معمولا پس از ۸ تا ۹ ماه به سایز مناسب برای فروش می رسند.

بررسی انواع روش های پرورش زالو

یکی از مواردی که حتما در آموزش پرورش زالو به آن اشاره می شود انواع روش های پرورش و تکثیر زالو است.

یکی از روش های تولید زالو تهیه یک استخر مناسب است که می تواند به صورت گلی، سیمانی یا برزنتی باشد. اگر به دنبال ساخت یک استخر برای پرورش زالو هستید ممکن است استخرهای برزنتی روش مناسب تری باشد. این نوع استخرهای پرورش زالو معمولا دارای مزایای زیر است:

  • کاهش هزینه های پرورش زالو
  • عدم نیاز به مصالح ساختمانی
  • دوام بالا و عایق آب
  • ساخت سریع و آسان

با این حال استخر برزنتی از زهکشی در کف برخوردار نیست.  برای تخلیه آب آن باید روش هایی نظیر مکش آب استفاده شود.

برای پرورش زالو در ابعاد کوچکتر می توانید از مخزن آب نظیر مخازن پلی تانک، آکواریوم یا حتی بطری های شیشه ای و گونی های پارچه ای استفاده کنید.

استفاده از آب‌گیرهای طبیعی نیز برای پرورش زالو پیشنهاد می شود.

برخی روش ها مانند پرورش زالو در بطری‌های شیشه‌ای منجر می شود تا شما بتوانید تکثیر زالو را حتی خارج از فصل تولید مثل آنها و به صورت مصنوعی نیز انجام دهید.

با این وجود اگر بخوانید در ابعاد گسترده تری کار پرورش زالو را انجام دهید هزینه ی کارگر با این روش افزایش می یابد.

برای آن دسته از افرادی که به دنبال روش های کم هزینه تر و راحت تر برای نگهداری و انتقال زالوها هستند، استفاده از گونی ‌های پارچه ‌ای پیشنهاد می شود.

برای این منظور گونی ‌های پارچه ‌ای باید حاوی گل، پنبه و مقداری تکه ‌های یخ (برای کم کردن متابولیسم زالو ها) باشد که باعث می شود در طول مسیر تلف نشوند.

اما به هر حال این روش معایبی مانند جمع شدن حشرات و عدم مشاهده فعالیت زالوها را دارد.

 

بهترین شرایط برای پرورش زالوی طبی چیست؟

اگر در دوره ی آموزش پرورش زالو شرکت کرده اید قطعا به شما بهترین شرایط پرورش و نگهداری زالو را آموزش خواهند داد.

ما در اینجا به برخی از نکات مهم آن اشاره می کنیم.

زالوها معمولا تخم های خود را در لبه ساحل تالاب یا استخر میگذارند. بنابراین فراهم کردن ترکیبی از مواد معدنی، گیاهی و جانوری در کناره ی ساحل استخر می تواند برای تولید مثل موفق آنها بسیار مناسب باشد.

اگر می خواهید یک محیط زیست طبیعی و ایده آل برای تکثیر زالوها ایجاد کنید می توانید یک استخر کم عمق (۱ تا ۱٫۵ متر) با مواد غذایی فراوان  به همراه بستر خاک رس را در نظر بگیرید.

زالوها به حداقل دمای ۲۸ سانتی گراد برای تولید مثل نیاز دارند.

  • توجه به ظروف نگهداری زالو

زالوها می توانند شکل خود را به حدی تغییر دهند که از هر محفظه و شکاف باریک به راحتی خارج شوند.

بنابراین ظروف نگهداری زالو باید به دقت بسته شود. همچنین سوراخ های هوای تعبیه شده روی درب ظروف نیز باید به قدری کوچک باشند که زالو نتواند از آنها عبور کند.

  • توجه به فرآیند پوسته ریزی زالوها

زالوها هر ۳ تا ۱۰ روز  پوسته اندازی می کنند. این کار موجب حذف مداوم باکتری ها از روی بدن آنها می شود. به این ترتیب این جانور قادر است ذاتا بهداشت بدن خود را حفظ کند.

البته پرورش دهندگان زالو باید به تسهیل روند پوسته اندازی آنها کمک کنند.

برای این منظور شما می توانید در عمق استخر از اشیای زبر مثل سنگ های لبه تیز و گیاهان سخت برگ یا شاخه  ها و صخره ها استفاده کنید که به زالوها در پوسته اندازی کمک می کنند.

همچنین در صورت داشتن تجربه و مهارت می توانید با ناخن به فرآیند پوسته ریزی آنها کمک کنید.

اگر به پوسته ریزی این جانوران توجه نکنید، حلقه های کوتیکول قدیمی جمع شده در اطراف بدن آنها می تواند باعث خفه شدن یا ایجاد زخم روی بدن زالو گردد که حیات آنها را به خطر می اندازد.

پس از پوسته ریزی، شما باید تمام پوسته های قدیمی را از استخر یا ظروف پرورش زالو خارج کنید. زیرا این بقایا می تواند به اپیدرم زالو صدمه زده و همینطور باعث نفوذ باکتری ها به بدن آنها شود.

  • توجه به غذای زالوهای طبی

یکی دیگر از نکات مهم در آموزش پرورش زالو ، توجه به غذای آنها است. زالوها در طبیعت طبق غریزه خود از خون سایر موجودات زنده نظیر قورباغه ها، لاک پشت ها یا انواع ماهی ها و آبزیان تغذیه می کنند.

اما هنگامی که قرار است شما زالوهای طبی را برای فروش پرورش دهید باید برای آنها خون استریل شده و کاملا بهداشتی تهیه کنید.

بهترین خونی که برای زالوی طبی پرورشی مورد نیاز است باید دارای ارزش غذایی بالایی بوده و با بدن زالوها سازگار باشد.

این خون معمولا از بدن موجودات آبزی، چهار پا و همینطور سایر حیوانات اهلی نظیر اسب ، گاو نر و ماده ، گوسفند و شتر تهیه می شود.

 

  • توجه به رفتار زالوها

توجه به رفتار زالوها در پرورش موفق آنها بسیار تاثیرگذار است.

شما باید حالت های مختلف زالوها را در زمان گرسنگی، آسیب دیدگی و یا تولید مثل تشخیص دهید.

جالب است بدانید زالوهای سیر و گرسنه رفتارهای کاملا متفاوتی دارند. مثلا تولید بزاق در زالوهای گرسنه به حداکثر می رسد.

زالو در هنگام سیر شدن از مکان های گرم دوری می کند. همچنین زالوی سیر به حرکات آب و محرک های شیمیایی مثل خون یا عرق واکنش نشان نداده و به دنبال جاهای تاریک در عمق آب است.

یک سبک زندگی آرام در محیط خنک و تاریک منجر می شود تا دوره های سیری زالوها طولانی تر شود.

مدت زمان هضم غذا توسط زالوها به سن آنها بستگی دارد و بین۱۲ تا ۱۵ هفته طول می کشد. اگر زالو کاملا سیر گردد حتی قادر است تا دوسال یا بیشتر بدون غذا زنده بماند.

هنگامی که زالو سیر می شود وزن آن حدود ۱۰ برابر افزایش می یابد.